counter create hit

مطالب مرتبط:

افزایش گشت های نوروزی برای مبارزه با تغییر کاربری

خبرگزاری ایسنا: معاون سازمان امور زمین های در مورد کارهای انجام شده برای مبارزه با تغییر کاربری زمین های کشاورزی در ایام نوروز اعلام نمود که طی روز ها و هفته های موخر گشت های حفاظتی نوروزی زیادتر شده و با هرگونه تغییر کاربری غیرقانونی زمین های و کارهای غیرقان ...

تصویر: نمایی از سیزده بدر در دوران قاجار

سرویس عکس و فیلم فردا: عکس زیر، نمایی از رفتن مردم به دامان طبیعت در روز سیزدهم فروردین در دوران قاجار را نشان می دهد. نوشته تصویر: نمایی از سیزده بدر در دوران قاجار اولین بار در راهنمای سفر من پدیدار شد. ...

درآمد ازبکستان از صنعت گردشگری

مشاور رئیس کمیته توسعه گردشگری ازبکستان گفت: اگر زیربنا های مورد نیاز ایجاد شود، این کشور می تواند سالانه از صنعت توریسم ۱۵ میلیارد دلار درآمد به دست آورد. ...

سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به آسیای مرکزی به تعویق افتاد

سفر رئیس جمهوری کره جنوبی به آسیای مرکزی به دلیل برگزاری نشست سران دو کُره به تعویق افتاد.

بهترین جاذبه های گردشگری ونکوور

ونکوور با پس زمینه کوهستانی و سواحل شهری، به عنوان یکی از زیباترین شهرها در جهان مشهور شده است.

تصویرهایی از کم لطفی گردشگران به لاله های واژگون

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ ؛ دشت لاله های واژگون کوهرنگ به عنوان مشهورترین دشت لالهٔ ایران و یکی از دیدنی ترین منطقه های گردشگری کشور در فصل بهار، چند روزی هست که به گُل نشسته و پذیرای گردشگران و دوستداران طبیعت ...

تصویر/ طبیعت زیبای کوه شاهو

تصویر: سرور فرهادی نوشته تصویر/ طبیعت زیبای کوه شاهو اولین بار در راهنمای سفر من پدیدار شد.

ایرانی ها چطور سفر می کنند؟

در مورد میزان سفر های نوروزی از آمار های مختلفی استفاده می شود: آمار وزارت راه و شهرسازی از حمل و نقل، آمار ثبت تردد توسط دوربین های پلیس و اقامت بر حسب " شب نفر" که از اطلاعات اماکن اقامتی به دست می آید. ...

سرزمین مقدس و تاریخی اردکان در استان یزد پر از شگفتی و ماجراهای رنگارنگ

برای سفر به اردکان کافی است راهی استان یزد شوید. نخستین شهری که از سمت شمال استان سر راه قرار دارد اردکان است. نوشته سرزمین مقدس و تاریخی اردکان در استان یزد پر از شگفتی و ماجراهای رنگارنگ اولین بار در گردشگری پدیدار شد. ...

ساخت آفت کش های سازگار با طبیعت

به گزارش راهنمای سفر من به نقل از واضح و به نقل از گیزمگ، آفت کش های معمولی، علی رغم کمک به دنیا، اشکالاتی هم دارند. به همین منظور، گروهی از دانشمندان “دانشگاه هلسینکی” (University of Helsinki) در فنلاند و “مرکز ملی پژوهش های علمی فرانسه” (CNRS)، هد ...

قاتل: همسرم به مسافرت عید نیامد او را کشتم!

مردی که متهم است لحظه سال تحویل همسرش را مقابل چشمان پسر خردسالش به قتل رسانده حادثه را شرح داد.

سوریه، سفر ترامپ به آمریکای لاتین را لغو کرد

رئیس جمهوری آمریکا سفر خود به کشورهای آمریکای لاتین را لغو کرد.

هشدار دومای روسیه درباره سفر به خاورمیانه

مجلس دومای روسیه از شهروندان این کشور خواست تا در پی تهدیدات آمریکا برای حمله به سوریه به خاورمیانه سفر نکنند.

با جاذبه های گردشگری در شهر همدان در استان آشنا -AHA

با جاذبه های گردشگری استان همدان آشنا شوید -آکا

استان همدان یکی از هیجان انگیز ترین و تاریخی ترین استانهای ایران است که همیشه در ایام تعطیلات دچار هجوم عظیمی از گردشگران در این استان است. شاید در مورد بناهای تاریخی و یا نشانه های جذاب و جالب از شهرهای ایران است که به احتمال زیاد نوشته شده است. شهرستانها مانند اصفهان یا تبریز همیشه یک عنصر از شهر و تاریخ خود را.   صفحه اصلی گزارش مگ: اما یکی از جذاب تاریخی ایران در مقایسه با دیگر شهرستانها بیشتر از آن, نگاهی به شهر همدان است.   مرکز اثر را در خود جای داده و هر گروه از گردشگران و بسیاری از شهرستانها در نقاط مختلف کشور و حتی در کشورهای دیگر در جهان است. به همین دلیل من تصمیم به ایجاد ۵ جذاب و ماندگار به شهر و به شما ارائه شده است. بنابراین در ارتباط باشید و اگر شما قصد سفر به تهران را به مطمئن شوید که مکان را ببینید.   بازار همدانمجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان های باباطاهر ، اکباتان و شهدا و پارامترهای اصلی است که مربوط به دوره قاجاریه است. اما سنگ بنای اولیه بازار بسیار قدیمی تر از این تاریخ است.   همدان به جهت در جهت یکی از مهم ترین شاخه های جاده ابریشم برای قرن ها یکی از مهم ترین مراکز تجارت آمده و تا پایان سلطنت قاجار بخش بزرگی از مبادلات ایران با غرب از طریق همدان و بغداد است. مجموعه تاریخی بازار همدان در محدوده خیابان های باباطاهر ، اکباتان و   با افتتاح خطوط راه آهن با اهمیت جستجو پایتخت و بنادر شمالی و جنوبی کشور، همدان اهمیت تجاری خود را از دست داد و بازار بزرگ همدان نیز به این خاطر و بعدها به جهت تحولات اجتماعی و اقتصادی کشرو، رونق خود را از دست داده و به تدریج بناهای آن ویران و یا دچار دخل و تصرف ها و ساخت و سازهای ناصواب شد.   مجموعه کنونی بازار همدان که عمدتا مربوط به دوره قاجاریه و بعد از آن است، حدود ۳۰ راسته بازار و ۲۴ سرا دارد که اغلب صورت اولیه آن ها تغییر یافته است.   راسته ها اغلب به جهت نوع فعالیتی که دارند نام گذاری شده اند (مانند راسته بازار زرگرها، صندوق سازها، قنادها) و یا به نام بانیانشان نامیده می شوند (بازار زنگنه، حسین خانی، حاج فضل الله و …). از مجموعه راسته بازار، تعدادی مسقف اند از جمله، راسته بازارهای مسجد جامع، قصاب ها، قنادها، نخودبریزها، کفش دوزها، حلاج خانه، سمسارها، پوشش تعدادی از این راسته ها مسقف به طاق و گنبد و بقیه نوین و فلزی است. مجموعه کنونی بازار همدان عمدتا مربوط به دوره قاجاریه و بعد از آن است   راسته های غیرمسقف و قدیمی نیز در اصل مسقف بوده است. در این مجموعه حدود ۲۴ سرا وجود دارد که بزرگ ترین آن ها سرای گلشنی و آبادترین آن ها سرای گمرک است که جدیدا نوسازی شده است؛ اما زیباترین و در عین حال سالم ترین سراها، سرای میرزا کاظم است.   برج قربان همدانبرج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری است که بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی، جنب دبیرستان اندیشه واقع شده و مدفن شیخ الاسلام حسن بن عطار حافظ ابو العلاء همدانی و جمعی از امرای سلجوقی است که به طرزی ساده و بی پیرایه ساخته شده است.   در سال ۱۳۱۲ و در حین انجام تعمیرات در زیر برج، سردابی پیدا شد که کلیه قبور اشاره شده در آنجا قرار داشت. درباره علت نام گذاری این بنا که به برج قربان معروف است این را باید گفت که در جریان شورش افغان ها در اواخر دوره صفویه، فردی به نام قربان این محل را سنگرگاه خود قرار داده و ضمن دفع شورشگران از اهالی محل دفاع کرده و از این رو مسجد و بقعه به نام او شهرت یافته است.   برج قربان یکی از آثار تاریخی قرون هفتم یا هشتم هجری قمری در همدان است   این بنا از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده است. طول اضلاع ۱۲گانه برج از بیرون بیش از ۲ متر و از درون کمی بیش از یک متر است.   جبهه خارجی بنا را طاق نماهایی با عمق ۱۵ سانتی متر و پهنای ۱۲۳ سانتی متر در هر ضلع تشکیل می دهد که هر یک به وسیله یک گوشواره از سطح خارجی جرزهای ۱۲گوشه به عقب نشسته و در جبهه داخلی برج نیز طاق نماهایی به عمق ۲۰ و عرض ۹۰ سانتی متر قرار گرفته است. این بنا فاقد هرگونه کتیبه و گچبری و تزئینات است.   برج قربان از یک برج ۱۲ ضلعی آجری با گنبد هرمی شکل ۱۲ ترک آجری تشکیل شده    از سال ۱۳۳۰ بخش فوقانی برج قربان تخریب شده و فرو ریخته بود که مرحوم محمد تقی مستوفی، رئیس سازمان باستان شناسی آن زمان برای هزاره بوعلی سینا آن را تعمیر کرد. به طور کلی برج قربان در ۳۰ سال اخیر اندکی تعمیر شد و نمایی یافت کرد.   در وسط برج قربان روی طاق سردابه سنگ قبری ساده و معمولی قرار دارد که این متن به صورت برجسته و در ۶ سطر روی آن حجاری شده است: «یا غفارالذنوب هذا قبرالمرحوم المغفور الوصل رحمه الله تعال محمد، فی شهر ذیحجه الحرام سنه ۱۰۹۰» این سنگ در دوره صفویه ساخته شده است. این برج در تاریخ ۲۸ / ۴ / ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است.   آرامگاه بوعلی سیناآرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سیناست که در میدان بوعلی سینا در مرکز شهر همدان قرار دارد. بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد و آرامگاه نوین به دستور محمدرضا پهلوی به مناسبت هزارمین سالروز تولد این دانشمند بزرگ، توسط انجمن آثار ملی ایران ساخته و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی افتتاح شد.    آرامگاه ابوعلی سینا بنای یادبود شیخ الرئیس ابن سیناست   طرح و نقشه اولیه این بنا در خرداد سال ۱۳۲۴ خورشیدی توسط انجمن آثار ملی بین مهندسان و فارغ التحصیلان رشته معماری به مسابقه گذاشته شد و با نظر آندره گُدار و مهندس فروغی، طرح پیشنهادی مهندس هوشنگ سیحون پذیرفته شد.   در نیمه سال ۱۳۲۶ انجمن تصمیم به اجرای طرح گرفت. سال بعد هوشنگ سیحون طرح پیشنهادی را به عنوان پایان نامه به دانشکده هنرهای زیبای پاریس تقدیم کرد و اوایل سال ۱۳۲۸ ساخت این آرامگاه آغاز شد. معماری به زبان هوشنگ سیحون را در نمونه دیگری از کارهای ایشان در کلبه ییلاقی هوشنگ سیحون در دل کوه نیز می توانید ببینید.   نقشه آرامگاه بر اساس قدیمی ترین بنای تاریخ دار اسلام در ایران یعنی گنبد قابوس (در استان گلستان) که از شاهکارهای معماری به شمار می آید، کشیده شده است. تنها اختلاف ظاهری این بنا با گنبد قابوس در این است که گنبد قابوس ۱۰ تَرک ولی آرامگاه بوعلی ۱۲ تَرک دارد. وجود ۱۲ ستون نشان دهنده ۱۲ رشته دانشی است که ابن سینا بر آن ها احاطه داشته است.بنای ابتدایی آرامگاه ابوعلی سینا در زمان قاجاریه ساخته شد   به مناسبت موقعیت محلی و محدود بودن فضای آرامگاه و برای صرفه جویی در مخارج، آرامگاه بوعلی را با نصف ابعاد گنبد قابوس در نظر گرفتند.   اختلاف دیگر این دو بنا با یکدیگر در این است که فاصله بین ترک ها در گنبد بوعلی باز و گشاده است در حالی که بنای گنبد قابوس از ابتدا تا انتها (جز در قسمت ورودی) هیچ گونه شکاف و روزنه ای ندارد و درون آن همچون دخمه، تاریک و فاقد نورگیر و روشنایی است.   البته بازگذاردن فاصله میان تَرک ها به دلیل وجود بادهای سنگین و طوفان های پاییزه و زمستانه شهر همدان نیز بوده است.   در میان ۱۲ پایه برج، تخته سنگ مرمر یکپارچه ای به چشم می خورد که طول آن ۲/۵۵ و عرض آن بالغ بر یک متر است و کتیبه ای به خط ثلث بر آن نوشته اند.   تخته سنگ فوق از آثار برجسته و مهمی است که در بنای باشکوه آرامگاه به کار برده اند زیرا در ضمن انجام عملیات مربوط به ساخت آرامگاه، تخت سنگ بزرگ تهیه شده برای این منظور در یک مرحله شکست و دوباره مجبور شدند سنگ فعلی را از کنار دریاچه ارومیه تهیه کرده و به همدان بیاورند.   محل فعلی آرامگاه بوعلی منزل مسکونی ابوسعید دخوک یار دیرین او بوده و بوعلی مدتی را نزد او به عنوان مهمان سپری کرده است و مزار هر دو در این محل واقع شده است.   در قسمت بالای دیوارهای داخلی محوطه مربع شکل آرامگاه، بیست بیت قصیده معروف «عینیه» که از آثار ادبی شیوای ابن سینا در حکمت و فلسفه به شمار می آید و حکیم آن را در کمال فصاحت و بلاغت راجع به مراحل مختلف سیر روح انسانی و ارتباط آن با عالم جسمانی سروده است، بر روی ۴۰ لوح سنگی از سنگ مرمر هر کدام به طول ۱/۱۰ متر و عرض ۰/۵ متر به خط ثلث برجسته نوشته شده است.      آرامگاه نوین ابو علی سینا به دستور محمدرضا پهلوی ساخته شد  در کنار آرامگاه عطار نیشابوری و در محوطه آن مقبره کمال الملک به دست مهندس هوشنگ سیحون طراحی و اجرا شده است.آرامگاه ابوعلی سینا دارای دو تالار (شمالی و جنوبی) است.   در حال حاضر تالار جنوبی به عنوان موزه، به محل نگهداری سکه، سفال، برنز و سایر اشیای کشف شده مربوط به هزاره های قبل از میلاد و دوران اسلامی اختصاص یافته و در تالار شمالی کتابخانه ای مشتمل بر ۸ هزار جلد کتاب خطی و چاپی نفیس ایرانی و خارجی و غرفه هایی مربوط به آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگان همدانی نگهداری می شود.   در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه او در معرض دید گذاشته شده که گمان می رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.   آرامگاه بابا طاهر در همدانآرامگاه بابا طاهر عریان مربوط به دوره معاصر است و برفراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است. باباطاهر که حدودا در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم می زیسته، از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است.   برج آرامگاه باباطاهر بر قاعده ای هشت ضلعی واقع شده که ارتفاع آن از سطح فوقانی تپه ‪۲۰/۳۵متر و از کف خیابان‪ ۲۵/۳۰متر است. ستون های هشت گانه برج، قطعه سنگ مزار، کف و پله های آرامگاه از سنگ گرانیت حجاری شده است        آرامگاه بابا طاهر عریان برفراز تپه ای در شمال غربی شهر همدان در میدان باباطاهر واقع شده است   نما و فرش بنای آرامگاه باباطاهر همدان از سنگ است و در داخل آن کتیبه هایی از کاشی وجود دارد. در فضای داخلی این آرامگاه ۲۴ دو بیتی بر روی ۲۴ قطعه سنگ دلپذیر حک شده و در قسمت پایین اطراف محوطه داخلی مزار نصب شده است. بابا لقبی بوده که به پیروان وارسته می داده اند و عریان به دلیل بریدن او از تعلقات دنیوی بوده است.   او یکی از مشهورترین دو بیتی سرایان ایرانی است که گذشت زمان نتوانسته دو بیتی های شور انگیزش را که با لهجه لری سروده شده است، از یادها بزداید. از بابا طاهر علاوه بر دوبیتی ها، آثار ادبی دیگری نیز به جا مانده است که از آن جمله می توان به دو قطعه، چند غزل، مجموعه کلمات قصار عربی و کتابی به نام «سرانجام» اشاره کرد.        باباطاهر  از شعرا و عرفای بزرگ روزگار خویش است  بنای مقبره بابا طاهر در گذشته چندین بار بازسازی شده است. مقبره او در قرن ششم هجری برجی آجری و هشت ضلعی بوده است.   در دوران حکومت رضاشاه پهلوی نیز بنای آجری دیگری به جای آن ساخته شده بود. درجریان این بازسازی لوح کاشی فیروزه ای رنگی مربوط به سده هفتم هجری به دست آمد که دارای کتیبه ای به خط کوفی برجسته و آیاتی از قرآن است و هم اکنون در موزه ایران باستان نگهداری می شود.   احداث بنای نوین در سال ۱۳۴۴ خورشیدی با همت انجمن آثار ملی و شهرداری وقت همدان و توسط مهندس محسن فروغی انجام شده است. در اطراف بنای نوین فضای سبز وسیعی احداث شده است. این بنای تاریخی طی شمار ۱۷۸۰ در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۳۷۶ به ثبت آثار تاریخی و ملی ایران رسیده است.   آرامگاه سعدی ترکیبی از معماری ایرانی و مدرن یکی از آثار به جا مانده از مهندس فروغی است که توانسته توجه بسیاری را به خود جلب کند.   گنج نامه در همدانسنگ نبشته های گنج نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است که بر دل یکی از صخره های کوه الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب همدان و در انتهای دره عباس آباد حکاکی شده است. کتیبه ها هر کدام در سه ستون ۲۰ سطری به زبان های پارسی باستان، بابلی و عیلامی قدیم نوشته شده اند.   متن پارسی باستان در سمت چپ هر دو لوح جای گرفته است و پهنایی معادل ۱۱۵ سانتی متر دارد. متن بابلی در وسط هر دو کتیبه نوشته شده و متن عیلامی در ستون سوم قرار دارد.     سنگ نبشته های گنج نامه نوشتارهایی از دوران داریوش و خشایارشای هخامنشی است   این کتیبه ها از دیرباز نام های گوناگونی را بر خود گرفته است، از جمله «سنگ نبشته – نبشت خدایان- دادمهان یا دادبهان- تنبابر- کتیبه های الوند- جنگ نامه و گنج نامه» که دو نام «جنگ نامه و گنج نامه» در سده های اخیر بیشتر مصطلح بوده است.   در خصوص وجه تسمیه گنج نامه می توان گفت: «گنج نامه در زبان پارسی به معنای حکایت و داستان گنج است و عموم مردم را تصور بر این بوده است که راز گنجی نهان را در این کتیبه ها نگاشته اند و به نظر می رسد واژه جنگ نامه نیز تحت تاثیر ذهنیتی که از جنگ و جنگاوری شاهان گذشته در سر مردم بوده، یا با جایگزینی عامیانه کلمه جنگ بجای گنج بوجود آمده باشد.»   با توجه به سوراخ های کنار کتیبه، به نظر می رسد که کتیبه ها روپوشی داشته اند که آن ها را از گزند باد و باران حفظ می کرده است . لوح سمت چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده است مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی است.        طول آن حدود ۲۹۰ سانتی متر، ارتفاعش ۱۹۰ سانتی متر و دارای متنی به شرح زیر است: “خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از [میان] بسیاری، فرمانروایی از [میان] بسیاری.   مَنَم داریوش، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ سرزمین ها[یی] که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی.”         کتیبه خشایارشا نیز در قسمت پایین همین کتیبه است و به طول ۲۷۰ سانتی متر و ارتفاع ۱۹۰ سانتی متر و متن آن عبارت است از: «خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ ترین خدایان است که این زمین را آفرید، که آن آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد،   یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی شمار. من خشایارشاه، شاه بزرگ، شاهِ شاهان، شاهِ کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگِ دوردستِ پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»